Leerkrachten

Home / Leerkrachten    |    Terug

Erfgoedlokaal is op verschillende manieren in de klas te gebruiken. Hieronder staan enkele suggesties.

 

Start van het vak geschiedenis in groep 5

Alles wat wij weten over vroeger, het vak geschiedenis, is gebaseerd op onderzoek van geschreven bronnen, schilderijen, foto’s, kaarten, prenten, museumobjecten, archeologische voorwerpen en historische verschijnselen in de gebouwde omgeving en het landschap. Dit wordt in veel geschiedenismethodes uitgelegd in de eerste lessen.

Met ergoedlokaal kan dit geillustreerd worden door samen met de leerlingen voorwerpen en schilderijen te bekijken en te ontdekken wat je via voorwerpen kunt leren over vroeger.

Zoek bijvoorbeeld op:

  • Roemer … om te ontdekken dat het in 1600 heel gewoon was om met je handen te eten.
  • Braadpan … en vraag de leerlingen waarom de pan pootjes heeft.
  • Schep van bot … en bedenk met de leerlingen hoe mensen hier mee schepten 5000 jaar geleden.

 

Start van een nieuw tijdvak in de geschiedenisles

Begin een nieuw hoofdstuk in de geschiedenismethode eens met het bekijken van voorwerpen uit het betreffende tijdvak. Ga naar de homepage en klik op het tijdvakicoon onder aan de pagina. Dan zie je alle voorwerpen van erfgoedlokaal uit deze periode.

Door de voorwerpen te bekijken en bevragen ontdekken de leerlingen al veel over het tijdvak.

  • Wat zie je?
  • Waar is het voor gebruikt?
  • Wie heeft het gebruikt?
  • Waar werd het gebruikt?
  • Wordt het nog steeds gebruikt?
  • Waar is het van gemaakt?
  • Hoe is het gemaakt?
  • Kun je het vergelijken met een voorwerp van nu?

Ook alle vensters van de Canon voor Nederland zijn meteen zichtbaar.

 

Geef opdrachten bij bronnen

Bedenk opdrachten bij de objecten op erfgoedlokaal of laat kinderen opdrachten voor elkaar verzinnen.

Bijvoorbeeld:

  • Zoek het oudste voorwerp.
  • Zoek vijf voorwerpen die met hand zijn gemaakt.
  • Zoek twee voorwerpen die jij ook wel met hand zou kunnen maken.
  • Zoek drie voorwerpen van klei.
  • Zoek een oud voorwerp dat je zelf wel in je kamer wilt hebben. Schrijft op waarom.
  • Kijk bij archeologische voorwerpen. Welke materialen blijven goed bewaard?

 

Maak een digitaal spel van bronnen met de Erfgoedtools

Erfgoedlokaal is gekoppeld aan de site www.erfgoedtools.nl. De Erfgoedtools zijn digitale tools om spellen mee te maken.  De afbeeldingen op erfgoedlokaal kunnen in een paar eenvoudige stappen verwerkt worden in een memory-, koppel-, plaats-  of reeksspel. De tools vind je via deze link. Volg het stappenplan, maak zelf een spel en laat de leerlingen spelen op het digibord of op de computer.

 

Bekijk de collectie voorafgaand aan een museumbezoek

Een diversiteit aan musea staan met een deel van hun collectie op deze site. Laat een aantal objecten zien op het digibord voorafgaand aan het bezoek, om de leerlingen een beeld te geven van wat ze kunnen verwachten.

NG-NM-5795 vierkant.png M1972-900 Inktpot Muiderslot Vierkant.png

Erfgoedlokaal

Leerkrachten

Omschrijving

Erfgoedlokaal is op verschillende manieren in de klas te gebruiken. Hieronder staan enkele suggesties.

 

Start van het vak geschiedenis in groep 5

Alles wat wij weten over vroeger, het vak geschiedenis, is gebaseerd op onderzoek van geschreven bronnen, schilderijen, foto’s, kaarten, prenten, museumobjecten, archeologische voorwerpen en historische verschijnselen in de gebouwde omgeving en het landschap. Dit wordt in veel geschiedenismethodes uitgelegd in de eerste lessen.

Met ergoedlokaal kan dit geillustreerd worden door samen met de leerlingen voorwerpen en schilderijen te bekijken en te ontdekken wat je via voorwerpen kunt leren over vroeger.

Zoek bijvoorbeeld op:

 

Start van een nieuw tijdvak in de geschiedenisles

Begin een nieuw hoofdstuk in de geschiedenismethode eens met het bekijken van voorwerpen uit het betreffende tijdvak. Ga naar de homepage en klik op het tijdvakicoon onder aan de pagina. Dan zie je alle voorwerpen van erfgoedlokaal uit deze periode.

Door de voorwerpen te bekijken en bevragen ontdekken de leerlingen al veel over het tijdvak.

Ook alle vensters van de Canon voor Nederland zijn meteen zichtbaar.

 

Geef opdrachten bij bronnen

Bedenk opdrachten bij de objecten op erfgoedlokaal of laat kinderen opdrachten voor elkaar verzinnen.

Bijvoorbeeld:

 

Maak een digitaal spel van bronnen met de Erfgoedtools

Erfgoedlokaal is gekoppeld aan de site www.erfgoedtools.nl. De Erfgoedtools zijn digitale tools om spellen mee te maken.  De afbeeldingen op erfgoedlokaal kunnen in een paar eenvoudige stappen verwerkt worden in een memory-, koppel-, plaats-  of reeksspel. De tools vind je via deze link. Volg het stappenplan, maak zelf een spel en laat de leerlingen spelen op het digibord of op de computer.

 

Bekijk de collectie voorafgaand aan een museumbezoek

Een diversiteit aan musea staan met een deel van hun collectie op deze site. Laat een aantal objecten zien op het digibord voorafgaand aan het bezoek, om de leerlingen een beeld te geven van wat ze kunnen verwachten.